Tuesday, July 26, 2011

aiskrim goreng

Assalamualaikum!

Ak rinduuuu sangat nak makan aiskrim goreng yang jual kat pasar malam kat PJ tempat ak belajar dulu-dulu..Sedap! Besar....banyak aiskrim....roti die pun sedap....x berminyak...memang sedap laa. Tapi dulu ak x deklah nak makan setiap minggu sebab mahal la bagi ak. RM2..


              Jadi, masa cuti nih, ak buat sendiri aiskri goreng tuh.... AISKRIM GORENG AK JADI!!! Boleh aa aku makan setiap hari! Meh ak citer siket camne nak buat. Meh ak ajar cara-cara nak buat..boleh la korang jamu masa buka puasa nanti kan...

              Mula-mula, korang amek 2 keping roti dan lenyekkan dengan penggiling...ak malas nak cari penggiling mak ak jadi ak gune cawan 'anlene' mak ak sebab cawan tuh sangaaat panjang...

Panjang kan cawan mak ak...


Lepas gelek, korang letak aa aiskrim yang da beku atas sekeping roti penyek. Ak men cedok ngan sudu sup je sebab x dek skop (scoop). Kalau ade lagi bagus, cantik sket aiskrim korang.


Pastu, lagi satu keping roti, korang sapukan acuan tepung jagung kat tepi sebab nak bagi lekat.

Pastu, korang tekupkan gune benjo punye besi (ak x tau nak panggil ape)...dan ak x tau makcik pasar malam tu gune ape untuk dapatkan bentuk aiskrim goreng yang cantik camtuh...sebab ak punye x lawa sangat la tapi boleh tahan sedap la..ahahaha.. Ak punye 'benjo' bentuk 4 segi... sebab tu aiskrim goreng ak bentok 4 segi..



Kemudian kat tepi tu, korang lipat dan pecet sebab masa goreng nanti, minyak x la masuk dalam aiskrim.

Masuk dalam peti sejuk canggih korang selama 1 malam ke, setengah hari ke, ikut suka aa...

tuh..dalam bekas penutup hijau.

Masa nak goreng tu, goreng masa minyak betul-betul panas..biasanya ak tinggal minyak tu panas selama 5 minit sebab nak bagi betul-betul PANAS...


SIAP!!

Chance minyak nak meletup-letup x dek kot melainkan aiskrim korang terkeluar...so make sure minyak betul2 panas..nanti xdek chance aa aiskrim tu nak keluar walaupun ade rongga kat tepi-tepi roti korang...kalau kebetulan minyak korang meletup-letup, cepat-cepat tutup muka ngan periuk kuali...kang x pasal-pasal muka berharga korang ter'cair'...


SELAMAT MENCUBA!!

4 comments:

  1. ahaha. aku pun suke icecream goreng pj :D
    bahaya kot nk masak benda ni. risiko besaq meletup2 macm pegi perang. hahaha

    ReplyDelete
  2. ahahaha...MEMANG BAHAYA...kene tutup muka segala bagai sebab nak makan aiskrim...

    ReplyDelete
  3. dafnie...dafnie..boom..boomm..cha..cahh

    ReplyDelete